I ett industriområde i den delen av Berlin som fram till 1989 låg bakom järnridån har Bernhard sin verkstad där han driver företaget Herzbube Motorcycle Art. Han säger att de flesta motorcyklar han bygger är byggda av lust och tänkta till honom själv. Men eftersom man måste betala hyra och räkningar varje månad så säljer han av en och annan när det behövs. Kunder lämnar även in hojar som han bygger om efter deras önskemål. Dessutom är han certifierad att göra fordonsbesiktningar, vilket man måste vara för att få öppna en kommersiell verkstad i Tyskland.
Det är en imponerande samling hojar han sitter på. Det senaste bygget är en shovel från 1975 som han byggt om till racer med en sjukt aggresiv körställning med extremt långt bakflyttade fotpinnar och clipon. Riktigt ball hoj. Kolla in det manliga kedjeskyddet till primärdrivningen. Fräckt bakljus.
Indianen är ett riktigt ladufynd som han försökt återställa i körbart skick, men med lite oortodoxa delar. Kolvarna kommer från en Peugeot exempelvis.
Kawasakichoppern har synts i tidningen Dice bland annat och den är han särskilt stolt över. Det är ett tidigt chopperbygge för att vara i Tyskland och blev ombyggd redan 1979 i detta skick. Så Bernhard ser den som en viktig del i historien om fordonshobbyn i Tyskland.
Sporren är ett projekt åt en kund. Men jösses, vilken ordning han har i sin verkstad. Det här är nästan kliniskt rent.
Förutom att bygga motorcyklar så driver Bernhard även baren Vintage Heroes Club varje torsdag på Restaurang Gilka i stadsdelen Prenzlauer berg.
Ballt!