I de södra delarna av Europa är kustomscenen helt dominerad av kaféracers, skrammlers och trackers. Små snabba och lättsvängda hojar som passar ett otåligt temperament och kurviga vägar. Jag är helt med. Slöa 400 kiloshojar som har motorer på tusentals kubik med fotplattor och ljuddämpare som skrapar i marken när man försöker lägga ner kan ha sin charm, men man ledsnar rätt fort. Vill man nu ändå ha en v-twin för ljudet och vridet så finns det alternativ, Ducati, Aprilia och så naturligtvis Guzzi. Jag vet. Det är lite Pulled Pork över en Guzzi Räcer. Men ändå. Det blir grymt brutalt med cyllarna som sticker upp lite kaxigt åt sidorna på hojen. Skalar man av det mesta på hojen sedan så blir det väldigt mycket motor. Är det något som är roligt i livet och som ska bejakas så är det just motor. Här är några balla exempel med olika Guzzis som grund från kustomfirmor i de latinska länderna: El Solitario, BR Moto, CRD Motorcycles, BAAK Moto, Macco motors och Veniers Custom. De roliga teckningarna har Grant Ray gjort till ett event med Guzzitema.
Citat: ”I de södra delarna av Europa är kustomscenen helt dominerad av kaféracers, skrammlers och trackers. Små snabba och lättsvängda hojar som passar ett otåligt temperament och kurviga vägar. Jag är helt med. Slöa 400 kiloshojar som har motorer på tusentals kubik med fotplattor och ljuddämpare som skrapar i marken när man försöker lägga ner kan ha sin charm, men man ledsnar rätt fort.” Citat slut.
Hear, hear!