Ett vanligt problem med B33 pre units är att den lilla kulventilen i oljepumpen inte håller tätt ordentligt. Med följden att du får sumpen full med olja om hojen står uppställd ett tag, det kan räcka med ett par veckor. Då blir det för högt tryck i motorn om du får igång den men det troliga är att den inte startar eftersom oljan trycks upp i förbränningsrummet och ger för fet blandning. För mig så blev tändstiftet blött och oljigt och såklart ingen gnista efter det.
Det finns säkert flera sätt att komma till rätta med problemet. Jag har beställt en sumpplatta från SRM Engineering med en liten oljeplugg så att man innan start kan tappa ur överflödig olja och fylla på lika mycket ny olja i oljeburken. En enkel lösning som borde funka. Pluggen är dessutom magnetisk så den bör ju dra till sig det mesta av det järn som slits ner från motordelarna vid körning.
Den ser kanske lite för hightech ut på den här råttiga hojen men man måste böja sig ordentligt för att se den när hojen står på gatan och efter lite naturlig blästring på kurviga grusvägar i sommar så kommer den förhoppningsvis att smälta in bättre.