Nu är det då äntligen höst. Dags att rulla in hojen och förbereda sig för en för en säsong av inomhusaktiviteter. Exempelvis underhållsarbete.
Underhållsarbete är en både rolig och nödvändig del av livet som motorcyklist.
Underhållets främsta uppgift är att det som är trasigt ska lagas, att nya fel ska förhindras, att antalet fel ska minska och att det ska gå längre tid mellan felen. Syftet är att uppnå högre tillförlitlighet. Livslängden och komforten ska maximeras och optimeras.
Eller vänta lite, jag ändrar mig. Underhållets främsta uppgift är att vara underhållande. Exempelvis om man klantar till det så kan man bjuda på sig själv och skratta tillsammans med goda vänner åt hur dumt det blev. Då är det bra att man delar garage med andra som är ungefär lika begåvade eller klumpiga och har lika dålig impulskontroll som jag själv. Det blir mer underhållning på så sätt.
När jag tänker efter lite mer så är nog underhållets främsta uppgift istället att det ger en anledning att umgås. Att man har ett garage som man delar med goda vänner. Ett ställe där man ses under de mörka månaderna och ha det riktigt bra i all enkelhet någon kväll i veckan. Med vänner man kan ha roligt med. Med vänner som hjälper en att komma på rätt spår igen när man klantat till det riktigt ordentligt. Som stöttar när livet suger, eller hojen rasat fullständigt.